Spelhandleiding - Voilá l'ours!

ONDERDELEN VAN HET SPEL:

  • 4 bewakers van de beer (de wasbeertjes)
  • 1 beer
  • 20 parcourskaarten, dat zijn de ronde tegels voor het circuit
    (op de achterkant staan symbolen als '+' , '++' en '↶')
  • 4 badges met de tekst (gardien de zoo - dierentuinbewaking)
  • 9 muntjes met voetafdruk

 

DOEL VAN HET SPEL:
Vang de beer voordat hij jou vangt!


SPELVOORBEREIDING:

  • Schud de 20 ronde tegelkaarten. Plaats ze in een cirkel naast elkaar om een ​​rond circuit te vormen en draai de kant met de symbolen naar beneden.
  • De beer wordt willekeurig op een circuitkaart geplaatst, met de voorkant naar rechts gericht.
  • Elke speler kiest een bewaker (een wasbeer) die hij op de 10e kaart (gerekend vanaf de beer) plaatst. Deze worden ook met de voorkant naar rechts gericht.
  • Elke speler legt de badge die overeenkomt met de kleur van zijn doelverdediger voor zich neer.


VOORTGANG VAN HET SPEL:
Stap 1
De eerste speler schudt gedekt de 9 fiches, en draait vervolgens zoveel fiches
om als hij durft. Hij stopt wanneer hij zelf wil OF wanneer hij een de pootafdruk van de beer laat
verschijnen. Bij het verschijnen van de pootafdruk van de beer is hij gedwongen te stoppen.

Wat er gebeurt als je een afdruk van een schoen pakt tijdens jouw beurt:
Als de speler een schoenafdruk omdraait is dat positief en mag de speler zijn bewaker een stapje vooruit zetten in het parcours.

Wat er gebeurt als je een pootafdruk van de beer pakt:
Wanneer je een pootafdruk van de beer omdraait moet je alle gezette stappen van jouw beurt weer terugzetten. Je bewaker mag zich niet verplaatsen. De beer mag een stapje vooruit in het parcours..

Stap 2 
De speler verwijdert een ronde kaart uit het parcours naar keuze. De resterende parcours=kaarten worden weer naar een cirkel gevormd.
De speler draait de verwijderde parcourskaart om te kijken wat er op de achterkant staat. 

Als er geen symbool is geschreven, beweegt de beer niet.
Als het symbool   +  te zien is, schuift de beer 1 parcourskaart vooruit.
Als het symbool   ++  te zien is, schuift de beer 2 parcourskaarten vooruit.
Als het symbool  ↶    te zien is, draait de beer zich om (zonder van plaats te veranderen) en de bewakers doen hetzelfde. De bewegingsrichting is dus voor iedereen omgekeerd.


Stap 3
Vervolgens schudt de speler de fiches weer afgedekt en is de volgende speler aan
de beurt.


HET SPEL IS AFGELOPEN:
Als een bewaker erin slaagt, de beer van achteren te naderen door de parcourskaart van de beer te bereiken hebben de spelers gewonnen!
Maar als het de beer is die een parcoerskaart bereikt die bezet is door een
of meer bewakers, dan hebben alle spelers verloren.


WAT ALS JE COMPETITIEF WIL SPELEN:
Speel dan als voorheen, maar als de beer een of meer spelers vangt, blijven de anderen spelen tot er iemand overblijft en wint.

Is er nog maar één speler over is? Dan heeft deze 3 zetten om te proberen de beer te vangen (de fiches worden tussen elke zet geschud). Als de beer na deze 3 zetten nog niet is gepakt, wint de beer!

Speel je het spel met jongere mensen? Beperk dan het aantal fiches tot drie in plaats van 9. 

 

Bekijk het verloop van het spel hier in het Frans.
Soms is het fijn om er een beeld bij te hebben.