Spelhandleiding - Jeu de l’oie - Ganzenbord in de Jungle
Spelhandleiding - Jeu de l’oie - Ganzenbord in de Jungle
EXTRA INFO:
- Vanaf 3 jaar
- Spelduur: 20 minuten
- 2-4 spelers
- 4 toekan pionnen van hout
- 3 dobbelstenen van hout
- 1 zakje voor de pionnen en dobbelstenen
- 1 speelbord met twee zijden
UITLEG VAN HET SPEL
LET OP:
Het speelbord bevat twee spellen. Aan eén kant heeft het bord 63 vakjes voor kinderen vanaf 5 jaar. De andere kant heeft 36 vakjes voor kinderen vanaf 3 jaar. Voor deze versie van het spel hoef je dus nog niet te kunnen tellen en gebruik je de dobbelsteen met de kleurtjes in plaats van de cijfers.
VANAF 5 JAAR (bord met 63 vakjes):
DOEL VAN HET SPEL
Om als eerste het laatste vakje te bereiken, in het hart van de jungle.
SPELVOORBEREIDING
Geef elke speler een pion en plaats deze op het woord Start (Départ).
Gebruik de zijkant van het bord met de 63 vakjes en de 2 genummerde dobbelstenen.
HET SPEL SPELEN
De jongste speler begint, het spel gaat met de klok mee.
Gooi de dobbelstenen. Tel het aantal op de gegooide dobbelstenen bij elkaar op, en dat getal is het aantal vakjes dat je je pion mag verplaatsen.
Als de speler bij zijn eerste worp van de dobbelstenen 9 gooit met een 6 en een 3, dan schuift hij zijn pion op naar veld 26.
Als de speler 9 gooit met een 4 en een 5, schuift hij zijn pion op het veld 53.
SPECIALE VAKJES
Tijdens het spel zijn er verschillende vakjes, met een speciale actie:
Toekan-vakjes 9, 18, 27, 36, 45, 54: wanneer een speler met een toekan op één van deze vakjes komt, mag hij nog een keer hetzelfde aantal stappen nemen. hetzelfde aantal dozen.
Let op: Dit geldt niet voor vakje 19 en 58 (de slapende en de dode toekan).
- Vakje 6: de speler gebruikt de brug om direct naar vakje 12 te gaan.
-
Vakje 19: het is tijd voor een dutje!
De speler slaat twee keer zijn beurt over. -
Vakje 31: wat een prachtige waterval!
De speler moet een 6 gooien om eruit te komen, hij heeft één keer per beurt! - Vakje 42: verloren in de jungle, de speler keert terug naar vakje 30
-
Vakje 52: de speler zit vast in de lianen.
Je zal moeten wachten met verdergaan tot een andere speler op je vakje komt en jouw plaats in neemt. Als er na 3 beurten nog steeds niemand is gekomen, kan de speler zichzelf bevrijden van de lianen en mag hij verder spelen. -
Vakje 58: O nee!
De speler moet terugkeren naar Af en helemaal opnieuw beginnen!
EINDE VAN HET SPEL
Het spel eindigt als een speler precies op veld 63 aankomt: Hoera! Je hebt gewonnen!
WAT GEBEURT ER ALS ...
...een speler meer scoort dan het aantal vakjes om bij vakje 63 te komen?
Hij beweegt de extra vakjes terug!
...een speler aankomt op een bezet veld?
De pion die op het veld stond, moet naar het veld gaan waar de andere speler was!
--------------------------------------------------------------------
VANAF 3 JAAR (bord met 36 vakjes) - Het kind hoeft niet te kunnen tellen:
DOEL VAN HET SPEL
Om als eerste het laatste vakje te bereiken, in het hart van de jungle!
SPELVOORBEREIDING:
Geef elke speler een pion en plaats deze op het woord Start (Départ).
Gebruik de zijkant van het bord met de 36 vakjes en de gekleurde dobbelsteen.
VERLOOP VAN HET SPEL
De jongste speler begint, het spel gaat met de klok mee verder.
Gooi de dobbelstenen en verplaats je pion naar het veld dat het dichtst bij de kleur van de dobbelsteen ligt, het kind hoeft dus niet te kunnen tellen.
SPECIALE VAKJES
Tijdens het spel zijn er verschillende speciale vakjes, waarvan de effecten als volgt zijn:
-
Toekan-vakjes 9, 18, 27: wanneer een speler op een vierkant valt met een toekan, gaat hij weer verder naar de volgende kleur die overeenkomt met zijn dobbelsteen.
Let op: Dit geldt niet voor vakje 31 (de dode toekan). - Vakje 6: de speler gebruikt de brug om rechtstreeks naar veld 10 te gaan.
- Vakje 16: het is tijd voor een dutje! De speler slaat 1 beurt over.
- Vakje 25: pas op dat je niet gebeten wordt, de speler gaat terug naar vakje 21.
- Vakje 31: oh nee! De speler moet terug naar af en helemaal opnieuw beginnen!
EINDE VAN HET SPEL
Het spel eindigt als een speler precies op veld 36 aankomt. Hoera! Je hebt gewonnen!
WAT GEBEURT ER ALS ...
... een speler niet de juiste kleur maakt om veld 36 te bereiken?
Hij gaat terug naar het dichtstbijzijnde vierkant dat overeenkomt met de kleur van de dobbelstenen.